Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Forskare

På institutionen för biomedicin bedrivs forskning och undervisning inom prekliniska och kliniska medicinska ämnen. Institutionen är indelad i följande fem avdelningar: infektionssjukdomar, mikrobiologi och immunologi, patologi och genetik, klinisk kemi och transfusionsmedicin, samt medicinsk kemi och cellbiologi. För närvarande har institutionen cirka 350 medarbetare och cirka 290 Mkr i omsättning.

Arbetsuppgifter

Genom studier av immunomodulering åstadkommen genom ADP-ribosylerande fusionsproteiner, som CTA1-DD, kan förstärkta immunsvar uppnås och genom att mutera sådana molekyler kan immunologisk tolerans uppnås. Projektet syftar till att utreda mekanismerna bakom detta adjuvanssystem i en humaniserad musmodell. Särskild tonvikt ligger på att adaptera systemet till ett universellt influensa-vaccin, som tagits fram.inom gruppen. Arbetet för tjänsten är rent experimentellt och utnyttjar DRAG och MITRG möss för att etablera en in vivo modell för studier av adjuvanseffekter på humana celler

Kvalifikationer

Doktorsexamen i relevant ämnesområde, det är meriterande om du redan har gjort 2 års post-doc anställning. Grundläggande kunskaper i immunologiska basmetoder, avancerad flödescytometri , cellodling, molekylärbiologi och detaljerad kunskap och erfarenhet av cAMP bestämningar. Vidare förutsätter arbetet god hantering av laboratoriemöss och kunskap om avancerad avel av möss. Meriterande är goda immunologikunskaper, erfarenhet från musexperimentellt arbete och arbete med humaniserade möss. Vidare prioriteras dokumenterad förmåga att självständigt bedriva forskningsarbetet inom experimentell immunologi innefattande studier av humana lymfocyter och dendritiska celler

Anställning

Anställningen är tidsbegränsad 12 månader 100% med placering tills vidare vid institutionen för biomedicin. Tillträde enligt överrenskommelse.

Kontaktuppgifter för anställningen

Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Professor Nils Lycke tfn 031 786 6321, e-post nils.lycke@microbio.gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Ansökan ska innehålla kopia på doktorsexamen.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Göteborgs universitet är miljöcertifierat och arbetar aktivt för hållbar utveckling. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar universitetet till en bättre framtid. Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23